Sinds eind 2023 gebruikt Google voortaan alleen maar de mobiele versie van een website voor de indexering en ranking van websites in hun zoekresultaten. Dit heet mobile first indexering. In dit kennisartikel leggen we je er alles over uit en wat dit concreet voor jouw website betekent.
Table of Contents
Wat betekent mobile-first?
Mobile-first indexing betekent dat het belangrijkste uitgangspunt van de website de mobiele versie is als het gaat om indexatie in de zoekmachines. Waar in het verleden websites eerst (of zelfs alleen maar) op computer monitors gericht waren, is een mobielvriendelijke website van een steeds groter belang.
Dit belang is dusdanig toegenomen dat de zoekmachinegigant onlangs dus heeft besloten om de mobiele versie als belangrijkste uitgangspunt te hanteren voor de indexering. Hiermee transofmreert Google de wijze waarop zoekresultaten worden gegenreerd. Als jouw website nog niet optimaal is afgestemd op mobiel gebruik, is het sterk aan te raden dit spoedig aan te pakken. Dat is namelijk niet alleen goed voor het beinvloeden van de zoekmachine, maar zorgt ook voor een betere gebruikerservaring. Wist je dat gemiddeld genomen meer dan 60% van alle website bezoekers via mobiele apparaten komt?
Waarom mobile first indexing?
Het eerste, publiekelijk aangekondigd, experiment dateert terug uit 4 november 2016. De oorsprong van het experiment zat namelijk in de frustratie dat mobiele websites vaak minder informatie bevatten dan hun desktopversie. Dit zorgde ervoor dat zoekvragen van mobiele gebruikers vaak minder accuraat beantwoord konden worden.
Tegenwoordig verwerkt Google meer dan 8.5 miljard (!) zoekaanvragen, ofwel 99.000 zoekopdrachten per seconde. Meer dan de helft van deze zoekopdrachten gebeuren via mobiel. Het is daarom voor de zoekmachine extreem belangrijk om kwalitatieve en relevante content te presenteren om de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
Hoe wordt mijn website mobile-first?
Het begint allemaal bij een mobielvriendelijke versie van je website. Je wilt immers dat als de bezoeker op jouw website komt, deze een goede ervaring heeft en blijft hangen. Een volledig responsive website is hierin belangrijk zodat deze zich aanpast aan het formaat van je scherm. Hierdoor heeft jouw website bezoeker zowel op desktop als via de mobiele weergave een top ervaring.
Google heeft een aantal belangrijke “best practices” opgesteld. Het hele artikel lees je hier maar hier noemen we de vier belangrijkste.
Zorg dat Google toegang heeft tot jouw website
Wist je dat het niet vanzelfsprekend is dat Google jouw website kan bezoeken? Google werkt namelijk via een zogenoemde crawlbot. Een stukje code die het internet afspeurd op relevante content, zoals deze ;-). Het is mogelijk om de crawlbot te blokkeren, bijvoorbeeld om dubbele content te voorkomen of bepaalde pagina’s of bestanden bewust uit de zoekmachine te houden. Ook is het belangrijk om te realiseren dat Google geen teksten indexeert die enkel zichtbaar worden nadat er een interactie is uitgevoerd. Bijvoorbeeld iets swipen of klikken om een tekst zichtbaar te krijgen.
Zorg dat de mobiele versie dezelfde content heeft als de desktopversie
De nieuwe mobile first index zorgt ervoor dat Google primair naar de mobiele variant van jouw website kijkt. Máár niet alleen maar! Vanuit het perspectief van de zoekmachine is het daarom belangrijk om geen content af te schermen op de mobiele versie. De zoekmachine waarschuwd hier zelfs voor dat het specifiek weghalen van content op de mobiele versie van je website ervoor kan zorgen dat je terugvalt in de organische zoekresultaten.
Zorg voor structured data op jouw website
Met het plaatsen van gestructureerde gegevens op de website help je Google om de website te begrijpen. Structured data is HTML code die niet zichtbaar is voor de bezoeker, maar wel door de technische crawlbot van de zoekmachine. Hiermee kun je hint geven om bepaalde onderdelen op de website aan te duiden als bijvoorbeeld een navigatie, blog artikel, video, product, prijs, reviews en nog veel meer. Een must voor een hoge organische ranking.
Zorg dat de website mobielvriendelijk is
Voor mobielvriendelijke websites moet niet alleen rekening gehouden worden met de bezoeker, maar ook met de zoekmachine. Waar het voor de bezoeker belangrijk is dat een afbeelding goed te zien is, kijkt de zoekmachine ook naar de technische eisen zoals het bestandstype en resolutie. Niet iedere zoekmachine kan even goed een afbeelding lezen, daarom is het ook belangrijk om zogenoemde “alt” en “title” tags mee te geven. Naast de vindbaarheid zorg je ook voor verbeterde digitale toegankelijkheid.
Alles in het teken van een betere gebruikerservaring
Het is inmiddels geen geheim meer dat mobielvriendelijke websites het beter doen in de zoekresultaten dan websites met alleen een desktopversie. Dit alles om een betere ervaring te bieden aan de website bezoeker. Hoe beter deze ervaring, hoe waardevoller Google namelijk wordt gezien als zoekmachine.
Het belangrijkste aspect voor een goede gebruikerservaring is een snelle website op zowel mobiel als desktop. Snelheid is nog een extra belangrijk als jouw website gericht is op de e-commerce. Maarliest 53% van de online kopers verwacht dat een website binnen 3 seconden laad. Duurt het te lang? Dan rekenen mensen niet meer af en gaan ze naar een andere website. Daarnaast kan het ook nog eens een negatieve indruk over je bedrijf achterlaten.
Naast snelheid kijkt de zoekmachine ook naar de gebruikerservaring, ookwel user experience (UX) genoemd. Een logisch opgebouwd responsive design helpt hierbij aanzienlijk. Zo wordt er gekeken naar de opbouw en structuur van de site, maar ook naar bijvoorbeeld het gebruik van kleur en contrast voor de toegankelijkheid van de website. Meer hierover weten? Lees ons uitgebreid onderzoek naar kleurenpsychologie.
Controleer op mobile-first index
Om snel te ontdekken of jouw website aan de randvoorwaarden van mobile first voldoet kun je jouw website controleren met Google PageSpeed Insights. Deze website is door Google beschikbaar gesteld om een basis technische controle uit te voeren op een website met een score tussen de 0 en 100. Je kunt hier ook direct het verschil zien tussen hoe jouw website op een mobiel apparaat scroot en het verschil met de desktop.
Naast deze eenvoudige tool zijn er ook nog een aantal technische mogelijkheden om de website te controleren. Zo is binnen het Google Search Console te zien of de robots.txt goed staat ingesteld en niet onbedoeld de crawlbot uitsluit. Ook zijn er technische testen middels Google Lighthouse uit te voeren in de Google Chrome browser. Deze testen zijn apart voor zowel mobiel als desktop uit te voeren.